Varikosel Embolizasyonu Girişimsel Tedavisi

Varikosel embolizasyonu girişimsel tedavisi, kanı testislerden kalbe taşıyan ve testiküler ven adı verilen ana toplardamarın endovasküler yolla kapatılması işlemine verilen isimdir.

Varikosel Nedir?

• Varikosel, testisteki toplardamarların bacak varislerine benzer şekilde genişlemesi sonucu ortaya çıkan rahatsızlığa verilen isimdir.
  • Testislerden kanı kalbe doğru taşıyan ve testiküler ven adı verilen toplardamarlardaki kapakçıkların yetmezliği sonucu kan akımının geriye doğru olması ve testisteki toplardamarları genişletmesi sonucu ortaya çıkar.
  • Büyük oranda sol testis toplardamarlarında (%90), daha az sıklıkta iki taraflı (%8-9) ve çok daha az oranda sağ testis toplardamarlarında (%1-2) görülür.
  • Kişi uzun süre ayakta durduğunda, yerçekimi etkisiyle testis toplardamarlarındaki genişleme belirginleşeceğinden ağrı şikayeti artar. Sırtüstü uzandığında ise ağrı şikayetinde azalma görülür.
Varikosel embolizasyonu, şikayetlere neden olan ana toplardamarın embolizasyon yöntemiyle kapatılması işlemidir.

Varikosel Bulguları Nelerdir?

• Ağrı
  • Şişlik
  • Genişlemiş toplardamarlar
  • Kısırlık
  • İleri evrelerde testislerde küçülme

Tanı Nasıl Konulur?

• Fizik muayene
  • Doppler Ultrasonografi
  • Muayene veya Doppler inceleme sırasında kişi ıkındığında testis toplardamarlarındaki genişleme belirginleşir.

Varikosel Embolizasyonu Tedavisi

1. Medikal tedavi
    • Medikal tedavi şikayetlerde gerilemeye neden olsa da altta yatan problem çözülmediği için tedavi edici olmaz.
    • Hastanın kabızlık ve ağır kaldırma gibi karın içi basıncını arttıran faktörlerden uzak durması önerilir.
    • Testis toplardamarlarındaki genişlemeler sıkı iç çamaşırı giyerek baskılanabilir.
  2. Cerrahi tedavi
    • Ameliyatla genişlemeye neden olan testis toplardamarlarının cerrahi bir operasyonla bağlanması işlemidir.
  3. Endovasküler varikosel tedavisi

Varikosel Embolizasyonu Uygulanır?

• Cerrahi kesi olmadan, toplardamar içerisinden girilerek yapılan tedavidir.
  • Endovasküler tedavinin amacı, yetmezliğe neden olan damarın en alt kısmına ulaşarak bu damarı embolizasyon yöntemiyle kapatmak ve kanın geriye kaçışını engellemektir.
  • İşlem girişimsel radyoloji ünitesinde anjiyografi yöntemi ile yapılır.
  • Kasık bölgesindeki veya boyundaki uygun bir toplardamar içerisinden iğne ile girilip damar kılıfı yerleştirilir.
  • Kateter adı verilen ince borucuklar ve kılavuz teller kullanılarak pelvis bölgesindeki genişlemiş toplardamarlar içerisine ilerlenir.
  • Kontrol venografi görüntüleri alınmasını takiben genişlemiş toplardamarlar koil adı verilen tıkayıcı materyaller ve damar tıkayıcı sklerozan maddelerle kapatılır.

Varikosel Embolizasyonu Riskleri

• Damar giriş yerinde kanama
  • Damar tıkayıcı maddelerin hedef dışı damarlara ilerlemesi
  • Kontrast madde allerjisi
  • Pelvik damarların ve organların iltihabı

Varikosel Embolizasyonu Avantajları

• İşlem lokal anestezi ile yapılır.
  • Kesi izi yoktur. İğne deliği kadar bir noktadan girilerek işlem gerçekleştirilir.
  • Genellikle aynı gün veya bir gün takip sonrası hasta evine gönderilir.

Diğer embolizasyon tedavileri konusunda bilgi almak için aşağıdaki bağlantıları inceleyebilirsiniz.