İnme (felç) Girişimsel Radyolojik Tedavisi

Damar kaynaklı nedenlere bağlı olarak, aniden gelişen, beynin bir bölgesinin işlev bozukluğuna inme veya felç denilmektedir.

• Nedenlerin büyük çoğunluğunu damar tıkanıklıkları (%80), daha az bir kısmını ise damar kanamaları (%20) oluşturmaktadır.
  • Damar tıkanıklığına bağlı inmelerde, damarın beslediği beyin bölgesine kan ulaşamadığından, bu bölge oksijensiz kalır ve hücreler zarar görmeye başlar.
  • Bulgular, beynin zarar gören bölgesine ve tıkanıklığın süresine bağlı olarak  değişebilmektedir.
  • Dünyada kalp hastalıkları ve kanserden sonra en sık görülen 3. ölüm nedenidir.
  • İnme tedavisinde her dakikanın çok önemi vardır ve vakit kaybedilmeden hastanın hızlıca inme tedavisi yapılan bir merkeze ulaştırılması gerekmektedir.
  • Tedavide ilk 6 saat çok önemlidir.

İnme Bulguları

• Vücudun bir yarısında uyuşukluk, güçsüzlük ve hareketsizlik
  • Konuşma problemleri
  • Görme problemleri
  • Algılamada ve iletişim kurmada problemler
  • Baş dönmesi ve denge kaybı
  • Yutkunma problemleri

İnme Risk Faktörleri

• Tansiyon yüksekliği
  • Şeker Hastalığı
  • Kolesterol yüksekliği
  • Kalp ritim bozuklukları
  • Sigara
  • Hareketsiz yaşam tarzı
  • Obezite
  • Yanlış beslenme alışkanlıkları
  • İleri yaş

Önemli Noktalar

• Risk faktörlerine ülkemizde sık rastlanmaktadır.
  • Beyin atardamarlarını tıkayan pıhtının kökeni çoğunlukla kalp ve şah damarlarıdır.
  • Yukarıdaki risk faktörlerine sahip bireylerin kalp ve damar hastalıkları açısından değerlendirilmeleri inme riskini büyük ölçüde azaltacaktır.
  • Şah damarlarına (karotis) yönelik olarak yapılan Doppler Ultrasonografi incelemesi, olası bir darlığın veya plağın erken saptanmasını sağlayarak, ileride gelişebilecek inme riskini büyük ölçüde azaltacaktır.

İnme Tedavisi

• Medikal Tedavi

• Damar tıkanıklığına bağlı inmelerde hastanın toplardamarından pıhtı eritici ilaç verilerek yapılan tedavidir.
    • Tedavi olabildiğince erken dönemde uygulanmalıdır.
  • Endovasküler tedavi

Beyin sağ tarafını besleyen atardamarda tam tıkanıklık

Girişimsel tedavi sonrası tıkalı damarda açıklık sağlanmış

İnme Endovasküler Tedavisi

• İnme nedeniyle acil servise başvuran hastaya Bilgisayarlı Tomografi ve Manyetik Rezonans incelemeleri yapılarak inmenin sebebi ve beynin hangi bölgesini etkilediği saptanır.
    • Tıkanıklığa bağlı inmelerde, hasta hızlıca anjiyografisi ünitesine alınarak genellikle kasık bölgesindeki atardamardan bir damar kılıfı yerleştirilir.
    • Kateterler kullanılarak boyun ve beyin atardamarları görüntülenir.
    • Tıkalı damarın görüntülenmesini takiben tıkanıklığa neden olan pıhtının temizlenmesi işlemine geçilir.
    • Damarı tıkayan pıhtı 3 şekilde temizlenebilir.
  • Mekanik aspirasyon

•   Pıhtının, kateter adı verilen tüpler kullanılarak enjektöre çekilmesi işlemidir.
  • Stent

• Pıhtının olduğu bölgede, pıhtı tutucu özellikte stentler açılarak pıhtının yakalanması ve çıkarılması işlemidir.
  • Tromboliz

• Pıhtı eritici ilacın direkt tıkalı damardan verilmesi işlemidir.
      • Günümüzde tedavide çok daha az kullanılmaktadır.
  • Anjiyografi görüntülerinde boyun damarlarında darlık veya tıkanıklık saptanması durumunda stent yerleştirilerek tedavi edilir. Şah damar darlığı girişimsel tedavisi yazısını inceleyebilirsiniz.
  • İşlem sonrası, hasta uygun tedavi protokolleri ile yoğun bakım ünitesine alınarak takip edilir.