Diyabetik Ayak Girişimsel Tedavisi

Diyabet çağımızın salgın hastalığıdır. Ülkemizde diyabetli hasta sayısı 11 milyondan fazladır. Tip 2 diyabet hastalığı çocukluk yaşlarında da artış göstermektedir. Diyabet hastalığı başta damarlar olmak üzere vücuttaki hemen her organı etkiler. Kalp-damar hastalıklarının en önemli sebeplerinden birisidir. Diyabetik ayak nedeni ile dünyada her 30 saniyede bir uzuv kaybı yaşanmaktadır. Diyabetli hastaların %25 inde diyabetik ayak yarası gelişir ve bu hastaların yaklaşık yarısı ayaklarını kaybeder.

Diyabet nedir?

• Pankreas bezinden salgılanan insülin hormonunun yetersiz olması veya salgılanan insülin hormonun etkisizliği sonucu ortaya çıkan bir hastalıktır.
  • İnsülin hormonu, kandaki şekerin hücrelere girmesini sağlar ve bu hücreler şekeri yakıt olarak kullanır. Yakıtın fazla olması durumunda karaciğer ve yağ dokusunda depolanma olur.
  • Diyabet hastalığında alınan besinlerden kana geçen şeker kullanılamaz ve kan şekeri düzeyleri artış gösterir.

Kan şekeri düzeyinin yükselmesi ne anlama gelir?

• Kan şekeri düzeyi yükseldikçe endotel adı verilen damarların iç tabakasında hasarlar meydana gelir. Buna anjiyopati denilmektedir.
  • Bu hasarlar sonucu kandaki hücrelerden salgılanan bazı maddeler ve kalsiyum bu bölgelere çökerek halk arasında kireçlenme adı verilen plaklara neden olur.
  • Damar duvarındaki plakların büyümesi ile damarlarda daralma ve tıkanmalar meydana gelir.
  • Sinirleri besleyen çok küçük damarların tıkanması nöropati adı verilen sinir hasarlarına neden olur.

Normal açlık kan şeker düzeyi sınırları nedir?

• Normal açlık kan şekeri düzeyi (8-12 saatlik açlık sonrası) 70-100 mg/dl arasındadır.
  • 100-125 mg/dl arasında ise prediyabet (diyabet öncesi) durumu söz konudur.
  • 125 mg/dl ve üstünde ise diyabettir.
  • Şüpheli durumlarda tanıda tokluk kan şekeri, OGTT (oral glukoz tolerans testi) ve HbA1c değerlerine de bakılır.

Diyabet ve Diyabetik ayak neden önemlidir?

• Beslenme alışkanlıklarının değişmesi, katkı maddelerinin kullanımının artması, hareketsiz yaşam tarzı dolayısıyla diyabet günümüzde salgın bir hastalık halini almıştır.
  • Tüm damarları etkilediğinden vücutta hemen her doku ve organa zarar vermektedir.
  • Yavaş ilerlediğinden sinsi bir hastalıktır.

Diyabetik ayak bulguları nelerdir?

• Duyu azalması veya kaybı
  • Ayak şekil bozuklukları
  • Ayak yaraları
  • Ayakta renk değişiklikleri
  • Ciltte kuruluklar, çatlaklar

Diyabetik ayak yarası ve damarların açılmasını takiben yarada iyileşme

Ayağı besleyen en önemli iki damarda tıkanıklık

Anjiyoplasti işlemi ile açılmış damarlar

Diyabetik ayak neden önemlidir?

• Ayağı besleyen damarlarla birlikte sinirler de hasar gördüğünden geç dönemlere kadar farkına varılamayabilir.
  • Ayakta yaralar ortaya çıktığında ayağın kan dolaşımı da zaten bozulmuş olduğundan yaranın enfeksiyon kapma olasılığı artar ve tedavi edilmezse ayağın kaybına kadar gidebilir.

Diyabetik ayak tedavisi nasıldır?

• Hastanın kan şeker düzeyinin kontrol altında tutulmalıdır.
  • Ayakta yaralar var ise yara bakımı yapılmalı ve enfeksiyon var ise kontrol altına alınmalıdır.
  • Doppler Ultrasonografi ve gerekirse Bilgisayarlı Tomografi Anjiyografi ile ayağı besleyen atardamarların görüntülenmesi daralmış veya tıkalı damarların saptanmasını sağlar.
  • Hekimin verdiği damar ve sinir hasarını azaltacak ilaçların düzenli olarak kullanılmalıdır.
  • Ayağı besleyen damarlardaki darlık ve tıkanıklıklar girişimsel radyoloji ünitesinde anjiyoplasti işlemi ile açılarak ayağa ve yaraya kan akımı arttırılması iyileşmeyi hızlandırır.
Diyabetik ayak yarası

Damarların açılması sonrası yarada iyileşme

Diyabetik Ayak tedavisinden sonra nelere dikkat edilmesi gerekir?

• Beslenme alışkanlıklarının değiştirilmesi ve sağlıklı beslenme alışkanlığı kazanılması
  • Kan şeker düzeyi kontrolü
  • Hekiminizin vermiş olduğu ilaçların düzenli kullanılması
  • Hareketsiz yaşam tarzından uzaklaşmak
  • Her gün 45 dakika yürüyüş veya egzersiz
  • Sigara alışkanlığı var ise tamamen bırakılması
  • Stres oluşturan faktörlerden uzak durulması
Bacak atardamarlar tıkanıklıkları ve endovasküler tedavisi ile ilgili makalelerimize aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz.